divendres, 14 de maig de 2010

L'empremta soviètica en Ost-Berlin (XIV): La reconstrucció després de la IIGM

Ost-Berlin Panorama- Fotografien aus den Jahren 1949-1952

Fotografia de la Marx-Engels-Platz l'any 1951, anomenada fins a aquell moment Schloss-Platz (20/04/1951)

  Fotografia d'un escenari a l'aire lliure a Wuhlheide, l'any 1952 (04/05/1952)

La Rathausstrasse amb vistes a la Marienkirche de l'Alexanderplatz, l'any 1951 (20/04/1951)

La Pariser Platz l'any 1951 (21/04/1951)



Diese interessanten Panorama-Fotografien konnte man in der Zeit vom 1.11- 30.11.2008 im Rahmen des Monats der Fotografie in der Berlinischen Galerie ansehen. Sie stammen von einem Fotografen namens Tiedemann, der im Auftrag des Ost-Berliner Magistrats in den Jahren 1949- 1952 Stadtansichten von Ost-Berlin fotografierte.

Durch Klick auf die Bilder erhält man einen imposanten Panorama-Eindruck.

Pressetext zur Ausstellung:

SO WEIT KEIN AUGE REICHT - Berliner Panoramafotografien aus den Jahren 1949-52

Ein Schatz wurde aus den Tiefen des Archivs gehoben und erscheint nun in neuem Licht: Von Ostberlin existiert eine umfassende und zugleich außergewöhnliche foto-grafische Bestandsaufnahme der frühen 1950er Jahre.

Als der Krieg zu Ende war, die Enttrümmerung vorangeschritten und der Wiederaufbau einsetzte, entstand im Ostberlin der frühen 1950er Jahre eine bemerkenswerte foto-grafische Bestandsaufnahme. Im Auftrag des Magistrats der Hauptstadt der DDR dokumentierte ein Fotograf namens Tiedemann zentrale Schauplätze, aber auch andere Orte, die für die damalige Stadtplanung von Bedeutung waren. Den Pariser Platz oder das Schlossplatz-Areal hielt er ebenso fest wie die Baustelle des Walter-Ulbricht-Stadions oder eine Sand-Entnahmestelle an der Peripherie. Um die damalige Leere und Weite der zerstörten Stadt aber auch die erhaltenen urbanen Strukturen topografisch adäquat darzustellen, konzipierte der Fotograf durch den horizontalen Schwenk seines Apparates Bildfolgen, die in ihrer Zusammenschau Panoramen der verschiedenen Orte ergaben. 

Welche bildnerische Qualität in diesen Aufnahmen steckt, hat nun eine Initiative des Berliner Fotografen Arwed Messmer an den Tag gebracht. Die einzelnen Sequenzen montierte er digital und schuf daraus großformatige synthetische Bildwelten, in denen das zerstörte Berlin als eine leere Bühne erscheint. So inspiriert wurde der in der Berlini-schen Galerie bewahrte Fundus an Fotografien der Ostberliner Bauverwaltung eine einzigartige Sammlung zur Architektur der DDR, dokumentiert in dem Band "Ost-Berlin und seine Bauten. Fotografien 1945-1990" neu gesichtet. 

Das Projekt befindet sich an den Schnittstellen zwischen angewandter Stadtfotografie und einer medialen Praxis des Fotografischen, zwischen historischem Dokument und seiner ästhetischen Dimension, zwischen kollektiver Erinnerung und einer neuen Seherfahrung.

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Aquestes interessants fotografies panoràmiques van poder ser vistes entre l'1 i el 30 de novembre de 2008 en el Mes de la Fotografia de la galeria Berlinische. Són obra de Tiedemann, un fotògraf que va retractar alguns paisatges de la ciutat de Berlín Est entre els anys 1949 i 1952 en nom del magistrat de Berlín Oriental.


Fent clic sobre cada imatges s'obté una magnífica panoràmica.
 

Comunicat de premsa a l'exposició:
 

NO N'HI HA PROU AMB ELS ULLS - Berlín fotografies panoràmiques dels anys 1949-52 


Un tresor trobat en el fons d'un arxiu surt ara a la llum pública: una col·lecció completa i única de fotografies de Berlín Est a la dècada de 1950.
 

Quan va finalitzar la guerra, la retirada de runes va suposar l'inici de la reconstrucció de la zona de Berlín Est. Va ser llavors, a la dècada dels anys 50, quan es va elaborar un recull de fotografies d'aquells indrets. En nom de la Municipalitat de la capital de l'Alemanya de l'Est, el fotògraf Tiedemann va documentar aquests treballs. En alguns casos aquestes fotografies van ser importants de cara a la planificació de l'antiga ciutat. Per exemple, la Pariser Platz, la zona de la Plaça del Castell, l'estadi Walter Ulbricht o un punt d'extracció de sorra a la perifèria. El fotògraf va ser capaç de captar el buit i la immensitat de la ciutat en ruïnes gràcies a l'eix horitzontal del seu sistema d'imatges, resultant un conjunt de visions panoràmiques de diversos llocs de la ciutat i una representació topogràfica de les estructures urbanes.


Una iniciativa de la fotògrafa berlinesa Messmer Arwed ha tret a la llum la qualitat visual d'aquestes composicions. Messner va reunir les seqüències individuals d'imatges i les va digitalitzar en format gran, de tal manera que les ruïnes de Berlin es presenten com un enorme escenari buit. Aquesta iniciativa va inspirar la conservació del cos de fotografies sobre la construcció Berlín, una col.lecció única de l'arquitectura de la DDR, documentata en el llibre "Berlín Oriental i els seus edificis. Fotografies 1945-1990". 

El projecte s'ubica en un punt mitjà entre la fotografia aplicada i la pràctica urbanística amb mitjans fotogràfics, entre el document històric i la seva dimensió estètica, entre la memòria col·lectiva i una nova experiència visual. 

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Landesmuseum für Moderne Kunst, Fotografie und Architektur
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