diumenge, 18 de gener de 2009

Crisi i escola

18/1/2009 EDITORIAL

EDITORIAL: 'La crisi i l'escola'

L'opinió del diari s'expressa només als editorials. Els articles exposen posicions personals.


Amb la crisi perfectament instal.lada, comencen a arribar de manera gradual el que en podríem anomenar efectes secundaris. Més enllà de les grans xifres macroeconòmiques, dels ensorraments bancaris, del decreixement, del perill de la deflació, del preu del diner, les conseqüències de la crisi estan arribant a afectar la vida quotidiana de molts ciutadans. L'atur, per descomptat, és el fantasma principal, per desgràcia convertit en protagonista corpori, cada vegada amb més famílies afectades. Famílies que porten els seus fills a l'escola, per exemple. I és aquí, en l'entorn educatiu, on comencen a notar-se les seqüeles que tenen efectes en el dia a dia.

La informació que avui publica EL PERIÓDICO ens parla clarament del descens experimentat en activitats extraescolars, en sortides o excursions, en colònies, en menjadors o en els dispositius d'acollida. És a dir, tot allò que constitueix la perifèria del que és estrictament docent i que bascula entre la conciliació de la vida laboral i familiar i l'ampliació de les activitats dels alumnes, sufragades pels pares.

El problema de fons, més enllà de les dificultats de les empreses dedicades a aquesta mena de serveis, és discernir-ne la naturalesa. Tots, en més o menys mesura, formen part de l'univers escolar. No estem parlant de pàrquings per a nens o de frivolitats prescindibles. Que es restringeixin, que perdin qualitat i usuaris, que els més desafavorits n'hagin de pagar una altra vegada la factura en forma de dèficit educatiu, no pot ser.
En la mesura del possible, doncs, accions socials per reduir aquest efecte de la crisi es fan del tot necessàries.

El Periódico 18/01/09