AL NIVELL DE PORTUGAL I MALTA
Brussel·les alerta per l'altíssim fracàs escolar espanyol
Espanya ha empitjorat des del 2000 i està a la cua dels països de la UE
El 31,2% dels joves no acaba la secundària, més del doble que la mitjana europea
Dilluns, 31 de gener del 2011 - 18:33h
ELISEO OLIVERAS / Brussel·les
La Comissió Europea ha alertat sobre el greu problema de l'abandonament escolar d'Espanya, amb un percentatge que se situa per sobre del doble de la mitjana de la Unió Europea (UE) i que ha anat empitjorant al llarg de l'última dècada. El 31,2% dels joves espanyols entre 18 i 24 anys han abandonat els estudis sense finalitzar l'ensenyament secundari, segons les últimes dades disponibles. La mitjana europea se situa en el 14,4% i l'objectiu polític de la UE és reduir aquest percentatge al 10% el 2020.
Portugal té el mateix nivell de fracàs escolar que Espanya i Malta fins i tot el supera amb un 36,8%. Però als dos països aquest percentatge s'ha reduït al llarg de l'última dècada en un 28% i un 32%, respectivament. Al contrari, a Espanya aquest percentatge ha passat del 29,1% el 2000 al 31,2% el 2009, cosa que significa un retrocés del 7,2%.
Bombolla immobiliària
La comissària d'Educació, Androulla Vassiliou, ha responsabilitzat la bombolla immobiliària de l'augment de l'abandonament escolar a Espanya i de l'elevat percentatge de joves espanyols (més del 14%) que ni estudien, ni treballen, ni segueixen cursos de formació.
«Molts joves a Espanya van abandonar els estudis atrets per la demanda de llocs de treball de baixa qualificació en sectors com la construcció. Però després amb la crisi es van quedar sense feina i ara no saben on anar», ha declarat Vassiliou.
La comissària ha recomanat a les autoritats espanyoles que «facin més atractiva» l'oferta acadèmica i que ofereixin un mecanisme de «segona oportunitat» perquè els joves que van abandonar de forma prematura els estudis puguin acabar almenys l'ensenyament secundari. Aquesta segona oportunitat és una de les propostes del pla d'acció presentat ahir per la Comissió Europea per reduir el fracàs escolar europeu.