Dos de cada deu alumnes d'ESO “no fan res”
Un informe destinat al departament d'Ensenyament assenyala que els estudiants “de vegades aprenen alguna cosa”. A més, la UE es replanteja el model de la beca Erasmus, que podria patir fortes retallades si la situació econòmica no millora
El model educatiu de l'ESO trontolla, segons un informe de la Junta Central de Directors de Secundària que ha difós RAC1. Aquest informe, encarregat per la conselleria d'Ensenyament, assenyala que els centres s'han convertit en “llars d'infants” en què entre el 15 i el 20% dels alumnes “no fan res” i la resta “de vegades aprenen alguna cosa”. L'informe també indica que quart d'ESO és un curs massa fàcil i això provoca el fracàs dels alumnes a l'hora d'encarar el batxillerat o els cicles formatius.
L'anàlisi dels directors dels centres relaciona la negativa de dos de cada deu alumnes a participar en les activitats del grup amb l'excessiva permissivitat dels pares amb els joves. El resultat: més problemes a les aules i menys resultats acadèmics. L'informe també assenyala les jornades excessivament llargues i amb massa hores de permanència al centre o les assignatures molt extenses, detallades i repetitives com a causes del fracàs estudiantil.
Retallades a l'Erasmus
L'anàlisi dels directors dels centres relaciona la negativa de dos de cada deu alumnes a participar en les activitats del grup amb l'excessiva permissivitat dels pares amb els joves. El resultat: més problemes a les aules i menys resultats acadèmics. L'informe també assenyala les jornades excessivament llargues i amb massa hores de permanència al centre o les assignatures molt extenses, detallades i repetitives com a causes del fracàs estudiantil.
Retallades a l'Erasmus
RAC1 també ha tingut accés a les converses que tenen lloc al sí de la Unió Europea sobre una possible retallada a les partides dedicades a la beca Erasmus, que permet cursar una part dels estudis a un altre país de la UE. Fins al 2013, el pressupost de la beca Erasmus està assegurat però aleshores s'haurà de replantejar la partida que aportarà fons durant els següents sis anys. Segons reconeix l'administrador de la Comissió Europea, Antoni Montserrat, l'Erasmus és “un dels principals programes candidats a patir fortes retallades” si la situació financera no millora.
Actualment, el 4% dels estudiants europeus ha cursat en algun moment de la carrera una beca Erasmus. Això, traduït en xifres, significa que des que la beca es va implantar fa 14 anys, 50.000 estudiants catalans han viatjat a l'exterior per estudiar. Al conjunt de la Unió, han estat dos milions. Cada any, Europa inverteix 467 milions d'euros en subvencionar aquests estudis.