Nota: 10
Biopic de Frank William Abagnale, un estafador nord-americà dels anys seixanta amb una de les carreres delictives més espectaculars dels darrers temps. Falsificant xecs bancaris i fent-se passar per pilot d'avions, metge i advocat, Abagnale va portar una doble vida quan encara era un adolescent de 16 anys. La pel·lícula d'Spielberg és un retrat molt fidel del seu protagonista, fins i tot en els aspectes familiars i en la seva relación amb l'agent de l'FBI que el va perseguir durant anys, Joe Shea (interpretat per Tom Hanks amb el nom fictici de Carl Hanratty). Rodat en format de drama psicològic i familiar amb tocs de comèdia, l'excepcional direcció artística del film ens permet endinsar-nos en la vida d'Abagnale i en l'època que li va tocar viure (l'Amèrica del conservadurisme Maccarthista, de la por al comunisme i de Vietnam). Les interpretacions (excepcional de DiCaprio i magistral de Christophen Walken) i la posada en escena proposada pel director (dinàmica i centrada en la mirada del protagonista) ens fan entendre les motivacions d'Abagnale per tal d'esdevenir un delinqüent: fugir d'una realitat traumàtica on no acaba d'encaixar tot inventant-se una vida glamurosa com a milionari i pilot d'avió. Les inseguretats i pors inicials (amb situacions lamentables com a falsificador barruer de xecs) donen pas a una realitat on les difresses (com a capes de ceba passa d'aviador a James Bond i de metge a advocat de bona família) li permeten traspassar portes que d'una altra manera haguessin romàs tancades per a un adolescent de família vinguda socialment a menys. La imatge del pare desadaptat que es va fonent fins a desaparèixer de la seva vida és recurrent en el cinema d'Spielberg (com els protagonistes de Shark i de Close Encounters of the Third Kinds), qui va perdre contacte amb el seu després de divorciar-se de la seva mare. D'aquesta manera la pel·lícula esdevé una incursió en els dilemes sobre una realitat "veritable i única" que ens ve donada per la loteria genètica i una realitat socialment construïda i, per tant, fàcilment "falsificable", com ho feren els espies durant la guerra freda. Una pel·lícula imprescindible com a invitació a la reflexió sobre les nostres vides mediocres i la possibilitat de reinventar-nos.